Podcast producties variƫren enorm in kosten. Je kunt je voorstellen dat een compleet geregisseerde audio story een ander prijskaartje heeft dan een do-it-yourself podcast met een smartphone.
Het goede nieuws: voor ieder budget is er een oplossing. Maar wat past het beste bij jouw organisatie? Om je te helpen bij je keuze heb ik hier alle opties voor je in kaart gebracht. Inclusief richtlijnen voor kosten.
1. Laag budget? Gebruik je smartphone (kosten: 0-500 euro)
Als je geen kennis hebt van audio en zelf een podcast wilt maken is dit je beste keuze.
Het enige wat je verder nodig hebt is een goed concept, een podcast script en podcast hosting (voor 4,95 euro per maand heb je al uitstekende podcast hosting partner).
Tip: gebruik een smartphone microfoon
Heb je een laag budget maar vind je de audiokwaliteit toch belangrijk? Voor 50 tot 100 euro heb je al een smartphone microfoon.
Wij hebben zelf hele goede ervaringen met deze RODE smartphone microfoon (geschikt voor iPhone).
2. Medium budget? Koop professionele apparatuur (kosten: 1.000-5.000 euro)
Heb je zelf al enig kennis van audio of iemand binnen je organisatie en wil je zelf met meerdere personen een podcast opnemen? Kom dan professioneel voor de dag met professionele audio apparatuur en zorg voor een uitstekende audiokwaliteit.
Je gebruikt voor iedere podcast deelnemer een eigen microfoon. Deze sluit je aan op een mengpaneel waar de audio op meerdere sporen binnenkomt. Hierdoor kun je zelf de audio beter editten per persoon of dit laten uitbesteden.
Tip: besteed je editing uit
Audio editing is noodzakelijk als je een podcast wilt uitbrengen met top geluidskwaliteit. Als je dit niet zelf kunt dan raad ik je aan om dit uit te besteden.
Nu verwacht je misschien: dan komt nu vast de sales pitch van Voice Revolution... š Maar nee. Een veel goedkopere oplossing is Fiverr. Daar vind je ZZP'ers die zelfs al voor 50 euro je audio kunnen editten. Toegegeven, zo'n samenwerking is wat plat maar het is een prima optie als je een medium budget hebt.
Net als bij een laag budget heb je natuurlijk ook hierbij een goed concept, een script en podcast hosting nodig.
3. Hoog budget? Besteed je podcast uit (kosten: 5.000+ euro)
Net als met het opnemen van een video is een podcast productie echt een vak apart. Als je een hoog budget hebt dan is dit echt de moeite waard om een ervaren partij aan te haken. Van strategie, tot concept, productie en promotie van een podcast.
Er bestaan veel soorten podcasts. Afhankelijk van je strategische doelen en interesses van je luisterdoelgroep kun je tot de meest creatieve producties komen. Zo heeft de ANWB miljoenen streams behaald met alleen maar natuurgeluiden en Defensie verhalen van commando's ondersteund met gave sound landscapes. Je kunt Ɣlle kanten op.
Tip: laat je eerst uitgebreid informeren
Als je offertes opvraagt bij meerdere partijen ga je merken dat de kosten van het uitbesteden van een podcast sterk uiteenlopen. De ene partij helpt je alleen met de productie, de ander biedt ook bij strategie en concepting.
Laat je eerst goed informeren wat een externe partij je biedt en kijk wat er bij jouw organisatie past.
Conclusie: voor ieder budget een oplossing
Een podcast is een toegankelijk medium voor ieder budget. Het hangt alleen af van het kwaliteitsniveauĀ dat je nastreeft en hoeveel budget je hebt voor het maken van een podcast.
De take-away die ik je mee wil geven is dat als je een hoog budget hebt om zeker eens in gesprek te gaan om de uitgebreide mogelijkheden van podcasting te ontdekken. Het is medium biedt meer dan alleen een gesprek opnemen en kan fantastisch passen in je content- of HR-strategie.
Veel succes met het maken van je podcast en vergeet niet je podcast starterskit te claimen >>