Om antwoord te geven op de vraag: "Waar moet een podcast aan voldoen", onderscheid ik een aantal podcast niveaus die er zijn: van beginner tot expert. Je kunt je namelijk voorstellen dat een professionele podcast andere eisen heeft dan een podcast die met je telefoon is opgenomen. Daarom onderscheid ik 3 soorten podcasts
- Podcast voor beginners
- Podcast voor gevorderden
- Podcast voor experts
Laten we erin duiken.
1. De smartphone podcast (instapniveau: beginner)
De smartphone podcast kun je snel en makkelijk starten. In een andere blog Zelf een podcast beginnen op Spotify vertelde ik hier al meer over. Ideaal voor iedereen die laagdrempelig een podcast wil starten.
Waar moet een podcast voor beginners aan voldoen?
Meestal voldoet een podcast voor beginners aan:
- Een intro
- Een outro
- Een vraag die je beantwoord (bijvoorbeeld van een klant)
De smartphone podcast is echt heel laagdrempelig. Je kunt letterlijk vanaf je telefoon iets opnemen en online plaatsen. Dat werkt heerlijk als je snel iets wil opnemen. Je bepaalt dus helemaal zelf waar je podcast aan voldoet, maar de algemene basics zijn toch wel een outro en een intro.
Hoe maak je een podcast intro?
Daarin heb je 3 mogelijkheden:
1. Uitbesteden. Bijvoorbeeld via Fiverr. Vraag of iemand een muziekje voor je wil maken en je stem erop wil monteren. Dit kun je voor je podcast zetten en vervolgens uploaden als intro bij je podcast host.
2. Zelf maken via bijvoorbeeld Anchor. Met de app kun je makkelijk een muziekje toevoegen en er iets overheen zeggen. Bedenk wel dat Anchor van Spotify is. Je mag muziek gebruiken van Spotify, maar je kunt geen jingle muziek gebruiken van een artiest en dit plaatsen op bijvoorbeeld Google Podcasts. Dan krijg je te maken met muziekrecht.
3. Zelf maken met rechtenvrije muziek. Je kunt op het internet allerlei websites vinden waar je rechtenvrije muziek kunt downloaden, of je kunt het afkopen met een bepaald bedrag. Deze muziek kan je gebruiken voor je podcast intro.
Hoe bepaal ik de inhoud van mijn podcast intro?
Vertel in het kort waar je podcast over gaat. Hier heb je wat houvast:
- Voor wie is je podcast gemaakt?
- Waar gaat je podcast over?
Voorbeeld van een podcast intro
Ik heb hier een voorbeeld van een podcast intro neergezet die wij hebben gemaakt voor de podcast Uit je Kop. Je zou deze tekst letterlijk kunnen voorlezen in je podcast intro.
Hoe lang mag mijn podcast intro zijn?
Wij adviseren om je podcast intro nooit langer dan 1 minuut te laten duren. Het liefst nog korter. We merken dat lange podcast intro's de luisteraar vaak afschrikken.
2. Het panelgesprek (instapniveau: gevorderd)
Als je iets meer moeite wilt doen om een podcast te maken, kun je kiezen voor een panelgesprek. Dit is een mooi woord voor een gesprek tussen 2 of meer personen.
Er zijn 2 mogelijkheden om een panelgesprek te voeren:
1. Via een online tool
Tegenwoordig is het populair om op afstand een podcast op te nemen. De grote uitdaging hiervan is dat je afhankelijk bent van de microfoon van iemand anders. Als je namelijk te maken hebt met een slechte microfoon, dan is je podcast mislukt. Hier is een oplossing voor. Met de tool Riverside kun je op afstand met goede geluidskwaliteit een podcast opnemen.
2. Met goede geluidsapparatuur
Op locatie kan je met de juiste apparatuur een podcast opnemen die fenomenaal klinkt. In de blog hoe neem ik een podcast op heb ik een lijst gemaakt met welke podcast apparatuur je het beste kunt aanschaffen voor een goede geluidsopname.
Waar moet een gevorderde podcast aan voldoen?
- Een duidelijk script en format
- Goede interviewer
- Goede geluidsopname
- Mooi artwork en pakkende naam
3. De professionele podcast (instapniveau: expert)
Tenslotte kun je ervoor kiezen om een professionele podcast op te nemen. De opnames kun je prima doen met de apparatuur die ik hierboven noemde. De moeilijkheid zit 'm veel meer in de voorbereiding, de nabewerking en de promotie.
Waar moet een professionele podcast aan voldoen?
Een professionele podcast is echt iets voor bedrijven en organisaties en bestaat uit:
- Alles uit een gevorderde podcast
- Een sterk podcast concept. Bijvoorbeeld de naam, het script en het artwork.
- Audio effecten en beleving. Voeg audio effecten toe in de nabewerking om de podcast levendig te maken.
- Goede marketing en promotie. Om de podcast te lanceren heb je een lanceerplan nodig.
Wil je meer weten hoe je dit inricht? Plan dan een adviesgesprek met ons. Dan denken we met je mee.
Heel veel succes!
En als je nog vragen hebt na aanleiding van deze blog, laat het gerust weten. Vergeet in de tussentijd niet ons meest complete podcast E-book van Nederland te downloaden.