Er zijn tal van manieren om een sterke podcast strategie neer te zetten. Toch hebben wij zelf een bewezen eigen concept verzonnen dat werkt. We merken dat we luisteraars trekken naar onze podcasts.
Hoe kan dat?
We stellen elke podcast af op het doel en de doelgroep van de podcast. Dit werkt, omdat je maximaal inspeelt op de kopzorgen van je doelgroep.
Focus je op het probleem van je doelgroep en je hebt succes. Bied in je podcast pas een oplossing voor dat probleem.
Hier zijn de 7 stappen naar een podcast strategie.
Stap 1 podcast strategie: doel & kopzorgen van je doelgroep
Met welk doel wil je gaan podcasten?
- Heb je zelf de behoefte om meer te delen?
- Wil je graag een netwerk opbouwen?
- Wil je meer klanten?
- Naamsbekendheid?
Zo doen wij het
Bepaal voor jezelf wat jouw doel is met je podcast. Zo hebben wij onze eigen podcast Praat je Rijk ingestoken op brand awareness. We vinden het belangrijk om onze kennis te delen en zo een band op te bouwen met ons publiek.
We willen dat onze luisteraars iets opsteken van onze podcast en zo langzaam fan worden van ons merk. Binnenkort gaan we namelijk een podcast cursus aanbieden. Dan wil je alvast een mooie following hebben waaraan je dit product uiteindelijk kunt verkopen.
Hoe stel je een goede KPI op qua aantal luisteraars?
Bepaal dus je doel. Goed om dit ook meetbaar neer te zetten. Stel je hebt een mailinglijst van 200. Als 5% je podcast luistert, dan wil je dus in je eerste aflevering ongeveer 20 luisteraars. Heb je bijvoorbeeld ook 1000 volgers op LinkedIn? Misschien dat daar ook wel 5% de eerste aflevering checkt.
Je doel: 20 (5% van 200) + 50 (5% van 1000 volgers) = 70 luisteraars op de eerste aflevering.
Tip: staar je niet blind op de luistercijfers. De neveneffecten op bijvoorbeeld je LinkedIn zijn minstens zo belangrijk.
Kopzorgen van je doelgroep bepalen
Mensen gaan aan op problemen. Zo zit ons oerbrein nu eenmaal in elkaar. We klikken meer op negatieve dingen dan positieve dingen.
Focus dus in je podcast op het probleem van je doelgroep. Zo weet je altijd dat je goed zit.
Als voorbeeld. Stel je bent zzp'er en je zit in de marketing. De klanten die je bedient zijn ondernemers in de maakindustrie. Ze hebben wel een marketingafdeling, maar nogal traditioneel.
Grote kans dat die ondernemer zich zorgen maakt over zijn return on investment. De marketingafdeling kost geld, maar kan dat allemaal wel uit?
Stel je zou een podcast maken over dat probleem. Als titel pak je 'Hoe zorg ik dat mijn marketingafdeling geld oplevert'?
Grote kans dat hij hierop aangaat. Elke ondernemer wil een zo'n goede mogelijke return on investment.
Stap 2: keywordanalyse
Met tools als Ubersuggest kun je een zoekwoordanalyse uitvoeren voor je podcast strategie. Doe dit op basis van de kopzorgen die je luisteraar heeft.
Nu je weet welke problemen je doelgroep heeft, kun je een beetje in hun belevingswereld gaan duiken.
Stel dat we het voorbeeld weer pakken van die ondernemer in de maakindustrie die zich zorgen maakt over de ROI van zijn marketingafdeling.
Hoe zou hij zoeken in Google?
Best een lastige. Toch denk ik dat we een eind kunnen komen. Zoals termen als:
-> Waarom marketing automation
-> Marketing afdeling opzetten
Deze termen hebben niet een heel hoog zoekvolume, maar zijn wel heel specifiek. Nu zie je dus eigenlijk dat je je strategie kunt bijstellen op basis van de zoekwoord analyse.
Podcast strategie stap 3: concept & script
Een podcast concept is simpelweg het raamwerk van je podcast. Hier bepaal je hoe de look & feel van je podcast eruit gaat zien. Denk hier goed over na.
Waaruit bestaat een podcast concept?
Een podcast concept bestaan uit de naam van je podcast, het artwork en de tone of voice. Wij beginnen vaak bij de naam, gaan vervolgens met een stukje tekst bezig die de podcast omschrijft, en daarna volgt het artwork dat wij maken in dit programmatje.
Hoe verzin je een podcast naam?
Een podcast naam verzinnen is altijd 1 van mijn favoriete onderdelen van een podcast. Je kan lekker creatief zijn met brainstormen en iets unieks bedenken.
Een aantal vuistregels die ik altijd aanneem bij het verzinnen van een naam:
- Probeer niet gelijk kritisch te zijn
- Laat de brainstorm even de vrije loop gaan
- Probeer zoveel mogelijk woord associaties te maken
- Wat mij altijd erg helpt: zoek eens naar Nederlandse spreekwoorden en kijk of je iets kunt linken met elkaar.
Ik hou enorm van originele namen. Podcasts die letterlijk beschrijven wat het is, dat is vaak saai.
Daarom heet onze podcast bijvoorbeeld 'Praat je Rijk'. We hadden 'm ook de Voice Revolution podcast kunnen noemen, maar dan is de kans groot dat je had gedacht dat het een commercieel verhaal was.
Wees lekker origineel.
Hoe maak je een podcast artwork?
Met deze online tool kun je heel makkelijk een podcast artwork maken voor je podcast strategie. Zo kan je bijvoorbeeld de achtergrond verwijderen en van die toffe schaduw rondom personen neerzetten zodat ze er lekker uitspringen.
Er zijn honderden tutorials te vinden op YouTube hoe je dit doet.
Hoe bepaal je de tone of voice van je podcast?
De tone of voice is vaak afhankelijk van wat je zelf wil. Zo kan je kiezen voor formeel, informeel of een uiterste van informeel. Bijvoorbeeld vol met straattaal.
Het is afhankelijk van wat bij jou past als podcast maker.
Hoe schrijf je een podcast script?
In een eerdere blog legde ik al uit hoe je een podcast script maakt. Lees die blog dus ook vooral.
Stap 4: onderwerpen bepalen van je podcast
De onderwerpen van je podcast strategie bepaal je aan de hand van de zoekwoordanalyse die je hebt gedaan in stap 2. Hier zie je hoe jouw doelgroep zoekt op onderwerpen die spelen in hun leven.
Heb je al een website? (technische kennis vereist)
Dan werkt het ook super als je onder 'prestaties' in je Google Search Console checkt waar je weinig kliks heb maar veel vertoningen. Hier ligt veel laaghangend fruit voor het maken van een podcast over dit onderwerp. Die kun je ook toevoegen aan je podcast onderwerpen.
Stap 5: opnemen & mastering
Dan is het tijd om op te nemen. Yes! Om je podcast goed op te nemen raad ik je de volgende apparatuur aan (gebruiken wij ook):
Welk podcast mengpaneel moet ik kiezen?
Er is maar 1 mengpaneel die echt altijd goed klinkt, en dat is dit mengpaneel. We hebben veel getest, en hier kan toch echt niets tegenop. Dummieproof en ready to go.
Welke podcast microfoon moet ik kiezen?
Wij gebruiken zelf deze microfoon. Heerlijk geluid en een goede prijs kwaliteit verhouding. Aanrader.
Welke microfoonstand is goed voor podcasting?
Deze microfoonstand is geschikt voor een podcast aan een tafel. Hij is makkelijk en handzaam en vast te klikken aan de tafel. 1 nadeel: als je tafel afloopt, dan is deze microfoonstand minder je vriend. Dan blijft deze minder goed op de plek hangen.
Is een shockmount nodig voor een podcast?
Een shockmount is niet altijd nodig voor een podcast, maar we raden het wel aan. Als je bijvoorbeeld een gast hebt die behoorlijk zit te tikken op de tafel dan hoor je dit terig in de microfoon. Een goede shockmount voorkomt dit.
Welke kabels moet ik gebruiken voor podcasten?
Ruis is ellende in je podcast. We hebben zelf goedkope kabels geprobeerd, maar dat was echt een drama. Vooral als je op locatie opneemt. Overal heb je ruis van WiFi en andere signalen. Daarom gebruiken wij nu deze kabels. Sindsdien hebben we nergens last meer van.
Hoe zorg je voor een goede geluidskwaliteit in je podcast?
Zelf mixen wij onze podcasts af in Logic Pro voor de MacBook. Maar dat is in principe niet meer nodig. Deze hosting partij heeft een hele toffe functie genaamd Audio Polish. Dit zorgt voor een fenomenale geluidskwaliteit.
Hoe neem je een podcast op afstand op?
Steeds populairder: een podcast opnemen op afstand. En terecht. De mogelijkheden op dit vlak zijn enorm.
Toch is de geluidskwaliteit bij dit soort podcasts vaak om te janken. Waarom? Ze gebruiken vaak de microfoon van de laptop.
Maak dat je nu helemaal niets uit en wil je toch een hele goede geluidskwaliteit? Dan is dit tooltje wat voor jou. Het zorgt voor goede geluidskwaliteit op afstand.
Ga je voor een nog betere geluidskwaliteit op afstand? Dan zou ik zeker adviseren om je gast te vragen om zijn stem apart op te nemen met een podcast microfoon.
En vraag of hij zijn audio track daarna naar jou toe wil sturen. Edit die track vervolgens in je podcast. Dan heb je een goede kwaliteit podcast.
Stap 6: hosting regelen (online zetten)
Het is eindelijk zo ver. Die podcast kan online! Daarvoor heb je een hosting partij nodig. Met deze Nederlandse hosting partij kan je vrij makkelijk je podcast online zetten op Spotify, iTunes, Google Podcasts en meer. Wij raden ze van harte aan. Als is het alleen al om de fijne klantenservice en de tutorials. Heel behulpzaam bij het online zetten van jouw podcast.
Stap 7: podcast marketing
En dan is het tijd om je podcast te promoten. In de blog 10 podcast marketing tips voor bizar veel bereik schrijf ik hier meer over.
Vragen? Neem gerust contact op
Ik help je graag met al je podcast vragen. Stuur ons gerust een berichtje of plaats een comment onder deze blog. Ik reageer (bijna) altijd binnen 1 dag.
Wil je nog meer Podcast inspiratie? Volg me gerust op LinkedIn. Daar plaats ik dagelijks podcast inspiratie.