Podcast beginnen: 9 redenen om vandaag nog te starten

90% van de mensen wanneer we adviseren om een podcast te beginnen: 

“Maar wat heb ik er nou zelf aan?”   

Dat is een goede vraag. Los van alle ontwikkelingen in podcast land, wil je weten wat je er zelf aan hebt. 

Lees onze 9 redenen vandaag nog een podcast te beginnen.

Inhoudsopgave

1. Podcast beginnen voor marktautoriteit

Stel ik ben een neurowetenschapper. Grote kans dat je denkt dat ik veel verstand heb van de werking van hersenen. 

Maar wat nou als ik je vertel dat ik een boek heb geschreven over focus? Onderbouwd met mijn kennis over neurowetenschappen? Dan ben ik opeens de marktautoriteit op het gebied van focus. Ik heb tenslotte de kennis, en een eigen boek uitgebracht. 

Zo werkt het ook met podcasts. Ten opzichte van je concurrent deel je je kennis met je stem over een bepaald onderwerp, relevant voor jouw klant. 

Dat zorgt voor een autoriteitspositie in jouw markt. Je wordt gezien en bestempeld als iemand met kennis van zaken. 

2. Rich content op je website voor SEO

Nu.nl doet het al jaren. Podcasts embedden in nieuwsberichten. 

IMU doet het al jaren. Podcasts embedden in blogs. 

Wat hebben beide met elkaar gemeen? Ze domineren de Google posities. 

Als je podcasts embed op je website, zorg je ervoor dat je site wordt voorzien van rich content. En dat vindt Google leuk. Naast tekst is er een alternatief beschikbaar, namelijk spraak.

Een podcast beginnen levert dus hogere Google rankings op. En wat dacht je van zoekresultaten in Spotify en andere platformen? Ook daar word je gevonden. 

Wil je hiermee starten? Dan kunnen wij Springcast van harte aanbevelen. Met deze Nederlandse podcast hosting partij kan je een podcast player maken in je eigen huisstijl, om te embedden in blogs, landingspagina’s en nieuwsberichten.

3. Merkidentiteit

Je geeft je bedrijf een smoel als je met podcasts gaat beginnen. Niet alleen met interessante onderwerpen die je behandeld in de podcast, maar je merk krijgt letterlijk een stem. 

4. Employee advocacy, tevreden en betrokken medewerkers

Ooit gehoord van de term Employee Advocacy? Dit houdt in dat je medewerkers ambassadeurs zijn van je bedrijf. 

Zij delen jouw content, waardoor je via jouw medewerkers “gratis” nieuwe klanten bereikt. 

Nu is Employee Advocacy vaak ingewikkeld, tijdrovend en voelt soms geforceerd onder medewerkers (vooral bij grotere organisaties, wanneer je medewerkers zich niet echt betrokken voelen). 

Een podcast kan enorm helpen voor meer beleving onder jouw medewerkers. 

Als je consistent en consequent mooie verhalen deelt in jouw podcast, zijn je medewerkers beter op de hoogte en enthousiast. 

Een trots gevoel zorgt er dan weer voor dat de podcast bijvoorbeeld gedeeld wordt in de kringen van de medewerker. Maar nog belangrijker: een medewerker krijgt “hart voor de zaak”, omdat je zelf ook deelt vanuit je hart

Je kunt ook een podcast beginnen als intern communicatiemiddel voor je medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een intranet, of een ludieke actie die verwijst naar de podcast. 

5. Content blitzkrieg: nooit meer zonder content

Als je een podcast gaat beginnen heb je vaak 30-45 minuten aan gesproken content. Denk je eens in hoeveel content dit is. 

  • Zet de podcast om in tekst en je hebt een blog
  • Zet de podcast om in video en je hebt een Insta story. 
  • Gebruik content uit de podcast als inspiratie voor een post en je hebt een LinkedIn post

De lijst is eindeloos. 

En weet je wat helemaal de bom is? 

Automatische ondertiteling. 

Laat je podcast automatisch ondertitelen via bijvoorbeeld YouTube. Exporteer het transcript en voila. Beetje herschrijven en je hebt een blog, een LinkedIn post, de basis van je nieuwsbrief, etcetera. 

Je bespaart uren tijd. 

6. Aandacht van je klant in een 1 op 1 ervaring

De aandacht van een bezoeker op het internet is nog korter dan die van een goudvis? Dus een podcast beginnen hoeft niet, omdat je niet zo lang je aandacht erbij kan houden? 

Laat me dat even ontkrachten:

  • Hoe lang kon jij je concentreren op een Netflix serie die je zat te binchewatchen? 
  • Hoelang kon jij je concentreren toen je langs de lijn luisterde toen het Nederlands elftal speelde? 

We kunnen ons prima langer dan een goudvis concentreren. Wat we graag willen, is multitasken. 

Met een podcast praat je direct in het oor van je luisteraar. Ondertussen kan je klant autorijden, stofzuigen, de was doen of koken. 

Het is een unieke 1 op 1 ervaring die je biedt met jouw luisteraar. Alsof je samen in 1 ruimte zit. 

7. Toekomstbestendig

  • In 2000 dacht iedereen: wat moet je met een website? Wat een onzin…
  • In 2007 dacht iedereen: Facebook? Daar kan je toch niks mee.. 

Het kan zijn dat je nog steeds denkt dat er al te veel podcasts zijn. Dat je te laat bent ingestapt. Of dat je denkt dat het niks voor jou is, omdat jouw bedrijf “niet zoveel boeiends te vertellen heeft”.

Spotify investeerde 100 miljoen in 1 podcast. 

Dat doen ze niet voor niets. Podcasts zijn geen rage. Ze blijven, en het zal komende jaren blijven groeien. 

Waarom is podcasting geen rage of hype? 

Voor elke niche is een podcast te verzinnen. Denk je eens in hoeveel blogs er zijn. Nog steeds zijn er nr 1 posities te behalen in Google. In verhouding zijn er veel minder podcasts dan blogs. 

Podcasts & blogs: een gouden combi

Je merkt misschien dat ik vaak podcasts en blogs in 1 zin noem. Dit komt omdat ze hetzelfde karakter hebben. Ze zijn niet vluchtig en snel zoals een social media post, of een Insta story. 

Podcasts zijn duurzaam en blijven bestaan. Zelfs jaren later kun je nog luisteraars krijgen op een podcast van jaren geleden. Dat maakt het toekomstbestendig, duurzaam en houdbaar.  

8. Productplaatsing in je podcast

In een 1 op 1 ervaring met je klant kan je vertellen over je producten. 

Het voordeel van een podcast is de ongedwongen sfeer. Je krijgt gratis informatie in de podcast als luisteraar. Ook kun je als podcast maker reclame maken voor een product dat je verkoopt. 

Een voorbeeld. Stel je hebt een podcast over persoonlijke ontwikkeling, en je verkoopt een online cursus over “minder stress op je werk”. 

In jouw podcast kun je: 

  • Vertellen hoe een koper van de cursus weer helemaal gelukkig is op zijn werk dankzij je cursus
  • Vertellen dat je een gratis training of gratis cursus weggeeft op je website

Ook kun je voor je podcast begint kort vertellen over jouw bedrijf, of je “onderbreekt” je podcast met een korte reclame.

9. Gesproken vertrouwen

Iedereen kan achter een toetsenbord gaan zitten en anoniem de meest bizarre teksten de wereld in slingeren. Dat kan ook met podcasting, maar een stem is uniek. Iedereen heeft een eigen geluid. 

Podcasts zijn gesproken vertrouwen.

10. Je las een hoofdstuk uit ons gratis Ebook: “Podcast starters kit”

Wil je alles lezen en echt aan de slag met een winstgevende podcast? Download ‘m hier. Gratis.