Of het nu gaat om een goed gezondheidsbeleid, of (nieuwe) medewerkers binnenhouden; op het gebied van HR zijn er veel uitdagingen.
Want hoe zorg je ervoor dat je collega’s blijft motiveren en inspireren?
Hoe zorg je voor een gezonde werkomgeving?
1 ding is zeker: als je podcasting inzet als interne communicatie tool ben je iedereen een streep voor.
Hieronder reik ik je een aantal ideeën aan waarvoor je podcasts kunt gebruiken als strategische HR tool.
1. Onboarding podcast
Stel: een nieuwe medewerker begint vol energie aan zijn nieuwe baan.
Met de nodige zenuwen begint hij aan zijn eerste werkdag.
Als bedrijf wil je hem of haar welkom laten voelen. En een goede indruk geven van de organisatie, zodat hij of zij blijft voor de langere termijn.
Veel organisaties komen niet verder dan een welkomstfilmpje en een uitleg over de regels.
Gij zult niet dit, gij zult niet dat
Als je niet uitkijkt is de eerste indruk niet al te best. Hierdoor is de start vaak moeizaam.
Een nieuwe medewerker moet gemotiveerd, geïnspireerd en vol energie aan zijn nieuwe baan beginnen. Als HR-afdeling wil je dit stimuleren.
Met een onboarding podcast kun je alles vertellen over het bedrijf. Van afdelingen tot processen en waar je naartoe kunt als je laptop kapot is. Ik noem maar iets! 😉
De voordelen:
- Een onboarding podcast hoef je maar 1x op te nemen
- Diepgaande informatie over de organisatie voor een goed beeld
- Informeel en een fijne eerste (echte) indruk
- Kan op de achtergrond beluisterd worden, dus ideaal voor tijdens het werken
- Een goede indruk van de organisatie. Een warm bad voor elke nieuwe medewerker
2. Interne nieuwsbrief podcast
Dagelijks ontvangen we gemiddeld 40-70 emails per dag. Logisch dus dat je interne nieuwsbrief niet altijd goed wordt gelezen.
Daarnaast heeft niet iedereen de voorkeur om te lezen in plaats van luisteren of kijken. Zonde, want er staat (als het goed is) waardevolle informatie in.
Maak van je interne nieuwsbrief ook een podcast, zodat je medewerkers de content ook kunnen luisteren.
Plus wat dacht je van de waarde van je content:
- Gemiddelde leestijd van een email is 2-4 minuten
- Gemiddelde luistertijd van een podcast is 45 minuten
Hoe dat kan? Een podcast zet je op de achtergrond aan, en heeft daarmee een hogere entertainment waarde. Denk aan muziek. Dat zet je ook aan op de achtergrond. Ondertussen kan je iets anders gaan doen.
3. Reorganisatie podcast
Zijn er veranderingen in de organisatie, maar worstel je ermee om het goed over te brengen?
In een reorganisatie podcast kan je op een natuurlijke wijze vertellen welke veranderingen er in de organisatie worden doorgevoerd.
Een video slokt vaak de volledige aandacht op van een kijker. Hierdoor is de aandachtsspanne lager bij een video dan bij een podcast.
Hoe dit kan? Een podcast zet je op de achtergrond aan, met een video kan dat niet.
De voordelen
- Meer context en diepgang bij veranderingen
- Een intieme setting en 1 op 1 gevoel, waarbij er meer vertrouwen is dan bij een “in scene gezet” filmpje
- Langere luistertijd, dus meer aandacht
4. Academy podcast
28% van de podcast luisteraars in Nederland wil iets leren uit een podcast. Denk aan persoonlijke ontwikkeling of educatie. Een academy podcast is de manier om collega’s te inspireren en iets te leren.
Voorbeeld
- Leer van andere afdelingen: heb je bijvoorbeeld veel verschillende afdelingen in je organisatie? Geef andere collega’s een inkijkje in jouw afdeling. Leer je collega’s meer over je vakgebied.
- Online leeromgeving promoten: Heb je een online leeromgeving die nog niet zo goed wordt gebruikt? Pak een e-learning en maak er een podcast van. Je kan daarna een call to action plaatsen naar de online omgeving voor meer.
- Gastspreker uitnodigen: vraag inspirerende personen van buiten de organisatie om te spreken in de podcast. Je zou bijvoorbeeld een poll kunnen houden op het internet met de vraag welke gast je moet uitnodigen. Nodig de gast uit en doe een inspirerend interview.
5. Resultaten & cases podcast
Is er een project succesvol afgerond dat meer aandacht verdient? Of wil je gewoon gave resultaten laten zien van het bedrijf? Dan is een resultaten & cases podcast erg geschikt.
Stel je collega’s hebben een succes behaald van een bepaald project. Nodig ze uit in de interne podcast om erover te vertellen! Zo kan de organisatie meegenieten van het succes, en zet je collega's in het zonnetje.
Podcast marketing strategie
Als je wil starten met podcasting, dan moet je een goede strategie hebben. Check onze blog over het maken van een podcast marketing strategie.
Gratis Ebook
- Compleet podcast stappenplan: van concept tot eerste aflevering online
- 8 redenen waarom jouw organisatie een eigen podcast nodig heeft
- Ontdek hoe je een podcast toepast in je eigen marketingstrategie
- Hoe een podcast je marktautoriteit én employee advocacy vergroot
- Geld verdienen met je podcast: hoe doe je dat?
Wil je goed van start gaan met het maken van een podcast? Download gratis ons Ebook de Podcast Starters Kit.