10 podcast marketing tips voor bizar veel bereik - Voice Revolution
Wanneer je start met podcast marketing merk je hoe lastig het is om luisteraars te trekken. Meestal zit niet iedereen direct op je podcast te wachten.
Je moet je publiek goed kennen wil je veel luisteraars trekken naar je podcast. In onze starterskit vertellen we veel over hoe je jouw publiek leert kennen, maar voor nu gaan we diepe in op podcast marketing.
1. Podcast combineren met blogs
Podcasts en SEO gaan hand in hand met elkaar. Google houdt van "rich content". Dat is een mooi fancy woord voor filmpjes, afbeeldingen en audio. Een variatie aan het consumeren van je content dus.
Wanneer je besluit om je van je podcast een blog te maken, dan draag je bij aan je ranking. Je profiteert van de bezoekers vanuit Google, plus je geeft je bezoekers een alternatief voor tekst. Iemand die geen zin heeft om je blog te lezen omdat hij bijvoorbeeld net op het punt stond om de deur uit te gaan, kan je podcast checken.
Dit zorgt voor:
- Een betere Google ranking
- Meer profiteren van een omnipresence strategie
2. Maak van je podcast een social post
Een podcast zit vol met waardevolle informatie. Het is letterlijk een half uur tot een uur aan kwalitatief hoogstaande content waarmee je jouw luisteraar echt verder helpt.
Het grote voordeel van podcasting is dat het niet vergaat, net als bij blogs. Het is evergreen content. Virtueel vastgoed. Toch weten we allemaal dat regelmatig posten op social media een must is.
De stories op Insta moeten altijd gevuld zijn, en je wil constant iets aan je klanten kunnen geven. Uit 1 podcast kan je wel 5-10 social posts maken. Puur omdat er zoveel waarde in zit.
Maar let op: gebruik altijd het medium waarvoor het bedoeld is. Vanuit Facebook of LinkedIn doorlinken naar je podcast is geen goed idee. De algoritmes van Facebook en LinkedIn hebben direct door dat je linkt naar een ander platform.
En dat willen ze niet. Ze willen dat jij zo lang mogelijk op hun platform blijft. Resultaat? Je wordt met 50% minder organisch bereik gestraft. Nu kun je sowieso je twijfels zetten bij organische posts en de impact hiervan, maar extern linken is sowieso gedoemd om te falen.
Maak van je podcast dus een korte quote video die je rechtstreeks op een social platform plaatst. Of kies ervoor om een snippet helemaal uit te typen tot een korte post.
Via LinkedIn zou je zelfs een LinkedIn blog kunnen maken. Dit werkt erg goed in de algoritmes van LinkedIn.
3. Leer van je data
Niets is zo waardevol als je podcast analytics. Het Nederlandse hosting platform Springcast heeft bijvoorbeeld geavanceerde analytics voor je klaarstaan. Zo kan je precies zien waar gebruikers doorscrollen, of hoelang je podcast gemiddeld beluisterd wordt. Leer van deze data.
4. Employer branding
Misschien wel de beste podcast marketing tip: employer branding. Maak een klein toolkitje voor je medewerkers met daarin een snippet van de podcast, of een interessante quote, of misschien wel een kant en klare LinkedIn post. Zo maak je het ontzettend makkelijk voor je medewerkers om de podcast te delen.
Resultaat? Impact in nieuwe content bubbels. Oftewel: de volgers van medewerkers komen in aanraking met de content van je bedrijf. Nieuwe doelgroepen dus!
5. Gasten uitnodigen
Doorgaand op de content bubbels: tegenwoordig leeft iedereen in zijn eigen algoritme. Dit betekent dat je organische berichten op social media niet meer zo goed presteren. Doen ze slim daar in Silicon Valley.
Anyway: hier hebben we een list voor verzonnen. Nodig gasten uit in je podcast! Net als bij je medewerkers, kunnen gasten in je podcast voor veel meer organisch bereik zorgen. Maak het je gast wel makkelijk: maak net als bij tip 4 een toolkitje voor je gasten zodat je podcast previews makkelijk te delen zijn.
6. Podcast SEO
Podcasts zijn met met Springcast direct indexeerbaar door Google. Besteed dus aandacht aan je podcast SEO. Zoekmachine vriendelijke beschrijvingen, goede titels.
7. E-mail automation
Dit is onze mega tip. Als je echt succesvol wil zijn met podcasts, neem ze dan op in je marketing automation. Want hoe ongelofelijk waardevol is het om vanuit een opt-in bijvoorbeeld nog meer waarde te geven over dit onderwerp.
Bijvoorbeeld: stel je biedt een gratis Ebook aan over hoe je minder stress ervaart in je leven.
Neem op in een follow up email een mail naar een podcast op. Bijvoorbeeld: hoe zorg je voor minder werkstress? Of iets dergelijks.
Grote kans dat je de downloader van je Ebook er heel blij mee maakt!
8. Keyword analyse
We hebben het net al even benoemd: podcasts gaan heel goed samen met blogs. En voor blogs doe je vaak een keyword analyse! Ook voor podcasts is dit heel verstandig om te doen.
Zo kun je er alvast achterkomen wat je doelgroep interesseert, en waar hij op zoekt. In ons Podcast Marketing Strategie blog lees je hier meer over.
9. Sponsored stories
Niet alles wat je adverteert hoeft een directe conversie op te leveren. Sterker nog: je kan met adverteren op social media ook heel veel nieuwe klanten binnenhalen zonder direct te verkopen. Verspreid bijvoorbeeld eens een quote video uit je podcast, en link naar je podcast. De mensen die je podcast luisteren of de story bekijken kun je bijvoorbeeld weer targetten voor een opt-in of een product. Interessant!
Gebruik podcasts dus voor interactie met je merk, om vervolgens klanten te binden aan je merk. Of je Facebook pixel 😉.
10. Spotify algoritmes
De Spotify algoritmes zijn altijd een mysterie. Iemand die exact weet hoe het werk kan heel veel geld verdienen. Toch zijn wij altijd druk bezig om het Spotify algoritme te ontrafelen.
Hier zijn alvast onze bevindingen die we hebben ontdekt hoe je hoog in de Spotify rankings komt. Grote kans dat we hier nog een heel blog aan gaan wijden.
- Zorg altijd voor een fenomenale geluidskwaliteit. Want niemand wil al luisterend naar een podcast het volume harder of zachter moeten zetten.
- Zorg voor volgers in je Spotify kanaal
- Maak een goede titel en beschrijving van je podcast
- Zorg voor consistentie en regelmaat. Maak regelmatig een nieuwe podcast
- Maak een mooi podcast kanaal met een fancy profielafbeelding
- Wees actief op de socials. Hoe meer activiteit, hoe beter.
Next level gaan met je podcast marketing?
Download vooral even ons Ebook de podcast starters kit. Hier staat alles in wat je moet weten over podcasts. Gratis.
Succes! Vragen? Stel ze gerust in de comments.